Розрахунок зносу автомобіля по ОСЦПВ | СК Oneclick
Розрахунок знову по автоцивілці
Не всі водії замислюються про те, що в страхуванні автомобіля по ОСЦПВ існує один дуже істотний мінус, який полягає в тому, що потрібно брати до уваги знос автомобіля, коли йдеться про страхову виплату. Давайте розберемося, як розрахувати знос для ОСЦПВ та як цей показник вплине на розмір відшкодування.
Коефіцієнт зносу та ОСЦПВ: у чому взаємозв'язок?
Будь-який транспортний засіб з часом піддається зносу, коли перебуває в експлуатації, особливо враховуючи якість наших доріг, але амортизація буде відбуватися навіть, якщо автомобіль просто зберігається в бездіяльності. Це впливає на функціональність транспортного засобу, його залишкову вартість та обов'язково присутній у розрахунках страхової компанії.
Цей показник беруть до уваги, коли визначають розмір страхового відшкодування. Це означає, що постраждалий отримує від СК меншу суму, ніж він має витратити на ремонт транспортного засобу. Чому так відбувається?
Необхідність застосовувати коефіцієнт зносу регламентована статтею 29 Закону про ОСЦПВ. А випадки, коли він має місце, та принцип розрахунку визначає Методика товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів (затверджено Мін'юстом 24.11.2003 р. № 142/5/2092, останні зміни внесено 08.11.2019 р.). Відповідно до неї, коефіцієнт зносу авто може мати різні показники, які іноді зрівнюють його з нулем. Зокрема, так буде, коли йдеться про легкові автомобілі:
- вироблені в країнах СНД, які експлуатують не більше п'яти років;
- решту авто, які експлуатують не довше семи років.
Щоб коефіцієнт становив нуль для вантажних автомобілів, причепів, напівпричепів та автобусів:
- виробництва країн СНД — термін експлуатації не повинен перевищувати три роки;
- для інших таких самих ТЗ — не більше чотирьох років.
Проте навіть за дотримання зазначених умов коефіцієнт все одно можуть застосувати, якщо:
- авто використовують інтенсивно, тобто пробіг вдвічі перевищує показник, взятий за норму;
- мав місце відновлювальний ремонт окремих частин або є пошкодження — деформація чи корозія;
- авто використовували як таксі.
До чого саме СК може застосовувати коефіцієнт зносу?
Важливо пам'ятати та звертати увагу на те, що страхова компанія має право застосовувати його лише до розрахунку вартості пошкоджених деталей, які будуть замінені. Якщо СК застосувала коефіцієнт на всю вартість відновлювального ремонту, варто з'ясувати причину, оскільки на ремонтні роботи коефіцієнт зносу не застосовується. При порушенні принципу підрахунку дії СК можна оскаржити.
У зазначеній вище Методиці є таблиці та формули, які дозволяють самостійно порахувати, як знос вплине на виплату.
Ситуації, коли знос не нового автомобіля становить 70%, і до виплати після вирахування зносу замість умовно 100 тисяч гривень на ремонт деталей надається 30 тисяч гривень і викликають багато нарікань з боку водіїв.
Новий закон про ОСЦПВ: яких змін чекати?
Наразі в Україні працюють над новим законом про автоцивілку. У ньому МТСБУ планує відійти від концепції зносу, замінивши її концепцією «приведення пошкодженого автомобіля до стану, в якому він перебував до ДТП».
І це має дати низку переваг, зокрема:
- Не буде потреби розраховувати знос, оскільки для ремонту авто підійдуть неоригінальні (ліцензійні) запчастини або ж б/у, якщо ці деталі не вплинуть на безпеку при подальшій експлуатації транспортного засобу.
- Виплата відшкодування на СТО для ремонту запобігатиме можливим незадоволенням і конфліктам з приводу розрахунку розміру матеріальних збитків. Потерпілому не потрібно буде задаватися питанням, чи вистачить грошей на ремонт, якщо він отримує з СТО вже відремонтований автомобіль.
В окремих випадках за згодою між страховиком і потерпілим буде допустима виплата компенсації у грошовій формі. Наприклад, якщо потерпілий не планує ремонтувати пошкоджене ТЗ та продасть його за меншою вартістю, що враховує пошкодження, отримані під час ДТП.
Додамо, що зазначені вище зміни хочуть запровадити зокрема й тому, що Україна має імплементувати Директиву ЄС про техогляд. А вона передбачає обов'язковий:
- загальний техогляд;
- техогляд автомобіля, який відремонтували після ДТП.
Відповідно, вузли та агрегати відремонтованого після аварії автомобіля перевірятимуться з огляду на безпеку експлуатації та відповідний технічний стан.
Уточнимо, що за даними експертів страхового ринку, у європейських країнах до 96% виплат СК перераховують саме на СТО, щоб сплатити витрати на відновлювальний ремонт. В Україні ж поки що великий відсоток страховики виплачують на банківський рахунок застрахованого.
За даними МТСБУ, середній вік автопарку в Україні, за різними оцінками, становить від 19 до 24 років. Наразі, згідно з чинним законодавством, значна частина постраждалих у ДТП отримує виплати з ОСЦПВ з вирахуванням зносу на запчастини в 50-70%. Це несправедливо та не відповідає європейським практикам. «Вирішення такої проблеми на законодавчому рівні значно підвищить рівень захисту інтересів постраждалих у ДТП та довіру до страхування», — коментує генеральний директор МТСБУ.
Чи можна зменшити коефіцієнт зносу?
Коли саме буде готовий новий закон про ОСЦПВ і наскільки швидко його ухвалять, поки що не відомо. А ось аварії на дорогах трапляються регулярно. І водії продовжують з'ясовувати відносини зі страховими компаніями щодо вирахування зносу з автоцивілки, коли дізнаються розмір нарахованої виплати.
Щоб уникнути такої ситуації, радимо ретельно обирати свого партнера зі страхування та довіряти лише перевіреним компаніям, з гарною репутацією зокрема з нарахованих виплат.
А ще ви можете додати до свого ОСЦПВ опцію, що дозволяє виключити зношування з прорахунку страхового відшкодування в будь-якому випадку. Якщо хочете таку послугу, зверніться до нашого консультанта через сайт СК One Click і він розповість про існуючі варіанти.